سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی کتاب اتاق اتفاق

معرفی کتاب اتاق اتفاق

اثر جان بولتون

خرید کتاب اتاق اتفاق

کتاب اتاق اتفاق مجموعه خاطرات و افشاگری‌های جان بولتون، سیاست‌مدار و وکیل آمریکایی از دوران فعالیت خود در کاخ سفید است که در سال 2020 روانه بازار نشر شد.

او از 9 آوریل سال 2018 تا 9 سپتامبر سال 2019 مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا بود و در کنار سیاست‌مداران مهم و رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ،  فعالیت کرد. جان بولتون در این اثر مسائل سیاسی و وضعیت اداره کشور توسط دونالد ترامپ را بیان کرده و تصویری درست از عمق فساد و تباهی آمریکا را نشان داده است. بولتون با وجود فعالیت‌های تأثیرگذارش در دولت ترامپ پس از ترک سمت مشاور امنیت ملی کتاب اتاق اتفاق را نوشت و درباره ترامپ افشاگری کرد. این اثر شامل تعداد زیادی از مکالمات میان این دو سیاست‌مدار دنیا است و به‌خوبی نوع نگاه و تفکر رئیس‌جمهور آمریکا را نشان می‌دهد.

در کتاب اتاق اتفاق حرف از چیست؟

حتی پیش از آنکه دونالد ترامپ در تلاش برای جلوگیری از چاپ کتاب خاطرات جان بولتون، اتاق اتفاق، به دادگاه مراجعه کند میلیون‌ها نفر منتظر بودند تا سخنان مشاور سابق امنیت ملی آمریکا را درباره ترامپ و ماجرای اوکراین که منجر به استیضاح او شد، بشنوند.

پس از مطالعه کتاب اتاق اتفاق اثر جان بولتون، کمتر کسی است که دیگر نداند چرا رئیس‌جمهور آمریکا قصد جلوگیری از انتشار آن را داشت. گرچه به نظر می‌رسد که سخنان بولتون دیگر در استیضاح تاثیری نداشته باشند اما پرونده ترامپ را که در دادگاه مجلس سنا ارایه شد، سنگین‌تر می‌کند.

کتاب جان بولتون اما تنها به روی‌کرد ترامپ در سیاست خارجه محدود نمی‌شود و به ابعاد دیگر ریاست‌جمهوری نیز می‌پردازد. تصویری که بولتون در کتاب اتاق اتفاق از رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد، تصویر مردی است که نه فقط خود‌درگیر بلکه در رسیدن به اهداف شخصی خود بسیار یک‌دنده نیز است.

بولتون در کتاب خود این‌گونه می‌نویسد:«در حقیقت، مشکل می‌توانم یکی از تصمیمات ترامپ را در دوران تصدی خودم نام ببرم که تحت‌تأثیر محاسبات سیاسی انتخابات مجدد نبوده باشد.»

با تمام این‌ها مسئله اوکراین بود که سبب شد مجلس نمایندگان در جلسات استیضاح پاییز گذشته، در کنار شهادت چند همکار او از شورای امنیت ملی، به دنبال شهادت جان بولتون نیز باشند. بولتون با وجود این‌که دیگر دولت را ترک کرده بود، با استناد به بخش‌نامه‌ای از کاخ سفید از شهادت امتناع ورزید.

جان بولتون در این صفحات کتاب اتاق اتفاق، اظهار داشت که پرونده مجلس «قصور استیضاح» بوده چرا که او را احضار نکرده و برای صدور حکم شهادت او، منتظر حکم دادگاه بودند.‌

بولتون هم‌چنین تصمیم مجلس را برای تمرکز بر برقراری تماس تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین و تحت‌ فشار قراردادن او در تحقیقات درمورد پسر جو بایدن، نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا، مورد نکوهش قرار می‌دهد. وی می‌گوید این تمرکز ایراد داشت، زیرا این موضوع «تنها تخلف» روی داده نبود و کاخ سفید می‌بایست به جای آن مجموعه‌ای از جرایم استیضاح‌آمیز ارایه می‌کرد.

چه چیز کتاب اتاق اتفاق را متمایز می‌کند؟

نکته‌ای که سبب تمایز کتاب اتاق اتفاق می‌شود، در عنوان اثر نهفته است. جان بولتون نام کتاب را از عنوان یکی از نمایش‌های برادوی وام گرفته است و در خلل آن به نقش اصلی خود اشاره دارد. دیگر آنکه لحن و دیدگاه بولتون حاوی روشن‌گرایی‌ها و شفاف‌سازی‌هایی است که روزنامه‌نگاران ترامپ آن‌ها را حذف کرده‌اند.

لحن کلی کتاب خاطرات جان بولتون مانند لحن معلمی است که چندین‌ ماه آزگار را با دانش‌آموزی لوس و بی‌توجه گذرانده که هیچ توجهی به درس نمی‌کند.

بولتون خود را در لباس یک وکیل، سیاستگذار و صاحب‌نظر معرفی می‌کند اما منیت او روشن‌فکرانه و در برخی موارد حتی دانشگاهی است. بولتون از مخاطب عادی کتاب خود انتظار ندارد تمام جملات کتاب را هضم کند؛ از این قبیل جملات می‌توان این بخش از کتاب را مثال زد:

«بدیهی است که جابه‌جایی مداوم پرسنل و Hobbesian bellum omnium contra omnes (جنگ همگان علیه همگان) در کاخ سفید کاری را پیش نبرد.»